
10 rokov na Slovensku: Kľúčové momenty expanzie a súčasné plány do budúcnosti v rozhovore s majiteľom SSI Group Janom Vodrážkom

Slovensko bolo pred desiatimi rokmi jasnou voľbou pre prvú zahraničnú expanziu spoločnosti SSI Group. Služby v oblasti facility managementu tu rýchlo našli svoje miesto. Majiteľ spoločnosti Jan Vodrážka, ktorý stál za rozhodnutím rozšíriť svoje pôsobenie za hranice Česka, v rozhovore spomína na kľúčové momenty tejto cesty, ale aj na výzvy a zásadné rozhodnutia, ktoré viedli nielen k rozvoju firmy, ale aj k osobnej premene mikromanagera na lídra nadnárodnej spoločnosti, ktorý verí v silu svojho tímu.
Prečo bolo prvou voľbou pre expanziu firmy práve Slovensko?
Nebolo to žiadne zložité rozhodnutie. SSI Group vždy rástla a bude rásť organicky, prirodzene. A tak bolo pred tými 10 rokmi Slovensko jasnou prvou voľbou, kam rozšíriť naše služby, po ktorých už vtedy mimochodom bol silný dopyt. Tento prvý roll-out som si vzal za svoju vlastnú úlohu a vtedy som trávil veľmi málo času doma. Postupne sme však celý manažment odovzdali novému slovenskému tímu a toto rozhodnutie dnes vnímam ako naozaj dobré.
Ako miestni sa určite dobre vyznajú v špecifikách trhu. Aký je podľa vás slovenský trh?
Trh v každej krajine je špecifický. Na Slovensku tiež. Vždy sa stretnete s inými povahami, menia sa podmienky aj požiadavky v rámci jednotlivých lokalít v danej krajine, napríklad podľa toho, aké odbory sú viac či menej rozvinuté. A tomu je potrebné prispôsobiť aj ponuku služieb. Ak budem konkrétny, na Slovensku sme začínali s podobnou ponukou služieb integrovaného facility managementu, aká nám vtedy dobre fungovala v Česku. Obsluhovali sme obchodné centrá, administratívne budovy alebo logistické areály. V drvivej väčšine to boli bezpečnostné služby. Dnes už je to naopak hlavne technická správa a upratovanie.
Aké momenty za tých 10 rokov pôsobenia SSI Group na Slovensku vnímate ako kľúčové?
Samotné rozhodnutie expandovať bolo kľúčové v čase, keď sa menila vlastnícka štruktúra spoločnosti. Potom už všetko išlo akosi samospádom – zákazka po zákazke, klient po klientovi. Postupne sme do slovenského tímu dostávali know-how a systémy, ktoré fungovali. Potom sme len služby prispôsobovali požiadavkám klientov. Čo bola kľúčová zmena v oblasti zákaziek oproti Česku, bolo to, že sme sa mohli viac zamerať na verejné zákazky. Na Slovensku boli ideálne podmienky, aby sme ich mohli rozvíjať a kvalitne odpracovať. Vďaka tejto kontinuite máme dnes na Slovensku slušný presah do verejného sektora.
Stretli ste sa aj s nejakými významnými výzvami?
Áno, u mňa došlo k jednej veľkej zmene. Vždy som pracoval s tým, že segment služieb vyžaduje moju každodennú prítomnosť prakticky pri všetkom, čo sa deje. Po expanzii som však musel tento prístup prehodnotiť. Jednoducho už to nebolo v ľudských silách. Po prvýkrát som teda prácu a zodpovednosť delegoval, riadil tímy na diaľku a takzvane „vybehol“ z mikromanažmentu, z ktorého sa mi dlho nechcelo. Nejaký čas som sa učil nájsť správny tím, dať im informácie, priestor a nástroje, a potom už len veci kontrolovať. Bola to veľká pracovná aj osobná zmena, vďaka ktorej verím, že som sa naozaj posunul. Predtým som poznal podľa mena všetkých zamestnancov. Dnes už to nie je možné, ale keď si vyberiete dobrý tím a viete s ním komunikovať, môžete rodinnú firmu dobre viesť aj s určitým odstupom. Teraz už viem, že na kľúčových pozíciách mám ľudí, ktorí tú prácu často robia lepšie, než som ju robil ja. A to je pre mňa zásadné.
Vy ste si vo firme vyskúšali kdejakú pozíciu. Dokonca ste aj upratovali?
Áno, keď som sa v 90. rokoch začal pripravovať na prijímacie skúšky na vysokú, privyrábal som si brigádou vtedy u otca vo firme. A robil som tam všetko úplne od začiatku. Bol som na tých najzákladnejších pozíciách na všetkých miestach, kde bolo potrebné. Rovnako som brigádničil aj počas štúdia. Robil som všetko – od vytierania podlahy po zamykanie dverí. Mne osobne určite táto skúsenosť urobila dobre. Viem, že ľudia tvoria hodnotu spoločnosti a vážim si to. To je aj niečo, čo by som rád odovzdal ako skúsenosť mojim deťom. A tiež preto, že viem, aké to bolo na začiatku, je pre mňa absolútne úžasný zážitok sledovať, ako dnes pokračujeme.
Sleduje to s nadšením aj Váš otec, ktorý spoločnosť v roku 1990 založil?
My spolu tou cestou ideme tak dlho, že o tých veciach ani nemusíme hovoriť. Verím, že otec má radosť z rozvoja firmy. Otec je taký môj mentor. Vždy premýšľam, čo by na mojom mieste urobil on, ale volám mu až keď si skutočne neviem rady. Naučil som sa od neho riešiť problémy s pokojom, rozvahou a tiež myslieť pozitívne.
Keď sa ešte vrátime na Slovensko. Zmenila sa podnikateľská stratégia počas tých 10 rokov?
Najzložitejšie v rámci nášho oboru sú vonkajšie podmienky. Nedostatok dobrých ľudí, neustále sa meniaca legislatíva, zmeny nálad v spoločnosti. To všetko má veľký vplyv na zamestnávanie ľudí a možnosti, ako pracovať. Je to veľmi zložitý mechanizmus, ktorý sa neustále mení, nekončiaci boj, pri ktorom býva veľmi málo času sa adekvátne pripraviť. Z mojej skúsenosti je potrebné premýšľať o krokoch dopredu. V nízkomaržovom biznise jednoducho nesmiete zaspať.
Byť neustále v strehu – platí to aj v oblasti nových technológií?
Moderné technológie sú obrovský pomocník. Verím, že keď s nimi budeme pracovať a investovať do nich, budeme schopní stále zvyšovať efektivitu aj kvalitu práce a zároveň znižovať náklady. Inovácie sú cestou, ako byť v popredí biznisu. Preto je to jedna zo zásadných tém, ktorým sa intenzívne venujeme.
Stále viac pozornosti venujete aj energetike. Plánujete rozšíriť tieto služby na Slovensko?
Áno a už sme začali. Slovenské portfólio bude odpovedať profilu českého energetického biznisu, ktorý sme v SSI Group začali pred 4 rokmi a intenzívne sa tomu teraz venujem. Okrem toho chceme v rámci expanzie ďalej rozširovať služby o komplexný energetický servis.
Vedľa tohto širokého portfólia služieb – v čom je podľa vás SSI Group výnimočná?
Hlavný náš strategický cieľ je investovať primárne do seba. Máme otvorené oči a inšpirujeme sa, a všetky naše služby sa snažíme robiť čo najlepšie. Preto väčšiu časť našich ziskov investujeme do inovácií a rozvoja firmy, veľa sa pozeráme do zahraničia na nové technológie, ponúkame a aplikujeme ich v rámci našich služieb. A to je naše hlavné zameranie. Nezastavovať, inovovať a ísť dopredu. Toto nás podľa môjho názoru najviac odlišuje. Ale tiež verím, že výnimočná je naša firma predovšetkým vďaka ľuďom, ktorí ju tvoria.