
Ak chceme konkurovať na trhu, musí byť náš facility management efektívnejší. Budúcnosťou IFM sú inteligentné technológie.

Strojovo spracované záznamy o revíziách, automatizovaná prediktívna údržba, diaľkové monitorovanie, čistiace roboty, inteligentná recepcia. Takto vyzerá blízka budúcnosť facility managementu podľa prevádzkového riaditeľa SSI Group Stanislava Kolářa. „Aby sme obstáli, musíme naše služby zefektívniť a zároveň znížiť náklady,“ hovorí a dodáva, že inovácie a rozvoj inteligentných technológií sú cestou k úspechu.
Inteligentné technológie ako budúcnosť integrovaného facility managementu. Čo konkrétne si máme pod týmto heslom predstaviť?
Vnímame čoraz viac požiadaviek na rýchlosť a presnosť riešení, ale zároveň aj potrebu poskytovať všetko za rozumnú cenu. Tomu však určite nezodpovedá súčasný stav na trhu práce. V obore je nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a u nekvalifikovaných zase prevláda malý záujem o fyzicky náročné práce, ako je napríklad upratovanie. V tejto situácii môžu pomôcť inteligentné technológie, ktoré dokážu zvládnuť rutinné alebo fyzicky náročné úlohy bez potreby zásahu človeka. Na druhej strane, ľudské zdroje možno využiť na činnosti, ktoré stroje alebo technológie nezvládnu. V dôsledku toho znížite náklady na personál a energiu, výrazne zjednodušíte a urýchlite prácu a v mnohých prípadoch pomôžete chrániť životné prostredie.
Môžete túto stratégiu ilustrovať na konkrétnom príklade?
V spoločnosti SSI Group v súčasnosti spolupracujeme s českou technologickou spoločnosťou Datasentics na projekte automatizácie administratívnych činností. Tento typ práce je pre ľudí často časovo náročný a zahŕňa rutinné úlohy, ktoré možno efektívne preniesť na automatizované systémy. Už teraz dosahujeme prvé výsledky – náš systém vykazuje až 90 % presnosť výstupov. V niektorých prípadoch dokážeme ušetriť až 80 „človekohodín“ mesačne. Tento systém chceme ďalej rozvíjať, napríklad v oblasti objednávania revízií, správy dokumentov alebo čítania faktúr.
Aké ďalšie služby chcete zefektívniť pomocou technológie strojového učenia?
Čo najskôr by sme chceli spustiť projekt, v ktorom bude strojové učenie do určitej miery slúžiť aj pre oblasť údržby. V súčasnosti pracujeme prevažne v reaktívnom režime, čo znamená, že keď sa niečo pokazí, zabezpečíme nápravu. Naším cieľom je prejsť na prediktívnu údržbu, ktorá sa nebude riadiť len intervalmi odporúčanými výrobcom, ale bude vychádzať z výstupov „veľkých dát“, ktoré poskytne práve systém strojového učenia. Pomocou senzorov a strojovo spracovaných údajov dokážeme vopred predvídať potenciálnu poruchu a včas vymeniť chybný komponent.
Ak napríklad čerpadlo začne kmitať s určitou frekvenciou, systém vyhodnotí, že by mohlo ísť o opotrebované ložisko, a odporučí opatrenia. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako nákladné preventívne opatrenie, ale z dlhodobého hľadiska prinesie významné úspory a zabráni závažným poruchám. Inteligentná technológia zefektívni prácu údržby a umožní spoločnosti intenzívnejšie sa sústrediť na starostlivosť o zákazníkov. Veľký potenciál automatizácie vidíme aj v oblasti energetického manažmentu.
Má inteligentná technológia miesto aj v oblasti bezpečnosti?
V súčasnosti sa veľmi dobre uplatňujú v rámci systémov diaľkového monitorovania. Inteligentné kamery nás môžu upozorniť na potenciálne rizikové situácie, ako je napríklad odložená batožina v nákupnom centre, a zároveň „vypátrať“ osobu, ktorá ju tam nechala. Dokážu tiež odhaliť neobvyklé „nákupné správanie“ zlodeja alebo vandala v obchode alebo upozorniť na možnú zbraň ukrytú pod oblečením. Veľkým kancelárskym budovám alebo sídlam firiem môže dobre poslúžiť inteligentná samoobslužná recepcia a fenomén internetu vecí už výrazne ovplyvňuje aj sektor upratovania.
O upratovacích robotoch počujeme v poslednej dobe často. Je to veľká téma pre facility management?
Určite je to fenomén, ktorý sa čoraz viac dostáva do popredia. Možno ešte viac ako v iných oblastiach integrovaného facility managementu sa práve v oblasti upratovania prejavuje nedostatok dostupnej pracovnej sily, a preto je ľudská práca čoraz nákladnejšia. V tomto smere situácii nepomohli ani posledné novely Zákonníka práce. Mnohé nadnárodné spoločnosti sa preto v súčasnosti ocitli na hranici únosnosti a pýtajú sa, ako je možné, že na iných európskych trhoch sú ich náklady nižšie. Finančnú stránku pre klientov teda musíme vyvážiť niečím iným, aby sme dokázali udržať prijateľnú cenu, ale rovnakú kvalitu služieb v rámci servisu.
Rastie v Slovenskej republike záujem o robotické upratovacie služby?
Až pätina našich klientov sa zaujíma o to, či by sa im na zákazkách roboty uplatnili. Vidia v tom jednak riešenie problému nedostatku kandidátov na trhu práce, ale aj spôsob, ako znížiť fluktuáciu na pracovisku, zlepšiť pracovné podmienky ľudí alebo zlepšiť výsledky udržateľnosti. Roboty dokážu efektívne šetriť vodou a chemikáliami, čo výrazne prispieva k dobrej bilancii environmentálneho účtovníctva podľa smernice ESG. V robotike teda jednoznačne vidíme budúcnosť, ale ešte je potrebný čas na vývoj. Ešte sme napríklad nevyriešili vhodnú infraštruktúru pre čistiace roboty, aby sa dokázali sami obsluhovať.