Navigace
sk

sk


Zpět do kategorie Správy z odboru

Generácia Alfa: Budúcnosť nakupovania v ére digitálnych technológií a sociálnych médií

Správy z odboru

Generácia Alfa: Budúcnosť nakupovania v ére digitálnych technológií a sociálnych médií

Sociálne siete, mobilné aplikácie, samoobslužné obchody alebo kamenné predajne obsluhované robotmi. Takto by mohlo vyzerať nakupovanie v budúcnosti v ére generácie alfa. Deti narodené po roku 2010 už dnes oveľa viac uprednostňujú odlišný štýl komunikácie ako napríklad ich rodičia, typicky príslušníci generácie mileniálov. Zhodujú sa na tom prieskumy viacerých amerických poradenských spoločností a prestížnych mediálnych platforiem v oblasti maloobchodu a nových technológií.

Podľa analytickej platformy Exploding Topics, ktorá sleduje nové trendy a technologické inovácie, sa nákupné preferencie a správanie generácie alfa budú výrazne líšiť od predchádzajúcich generácií, pretože vyrastajú v ére rýchleho technologického pokroku.

Podľa štatistík z roku 2024, z ktorých autori prieskumu vychádzajú, už teraz ovplyvňuje nákupné správanie detí z generácie alfa niekoľko nových faktorov. Pätina (21 %) respondentov uviedla, že v budúcnosti plánuje nakupovať pomocou mobilného zariadenia. S tým úzko súvisí aj nakupovanie prostredníctvom sociálnych médií, ktoré plánuje využívať takmer tretina (28 %) opýtaných alfa detí. Z ich ďalších odpovedí vyplýva, že na ich nákupné rozhodnutia majú okrem priateľov a rodiny významný vplyv aj ich obľúbení influenceri, ktorých uviedla celá štvrtina (25 %) respondentov. Prevažná väčšina, 83 % mladých nakupujúcich, potom považuje za dôležitú rýchlosť dodania objednaného tovaru.

Medzi sledované trendy však patrí aj záujem o kamenné predajne, ktorý by mal mať svojich priaznivcov i v generácii alfa. Koniec koncov, takmer pätina (19 %) respondentov prieskumu s nimi stále počíta. Otázkou však zostáva, ako budú vyzerať a na akom princípe budú fungovať.

Odpoveď načrtla ďalšia platforma, digitálna spoločnosť Creative Realities, ktorá v máji 2023 uskutočnila prieskum nákupného správania generácie Z, teda ľudí narodených od polovice 90. rokov do roku 2010.

Z výsledkov vyplynulo, že hoci títo zákazníci chcú stále nakupovať osobne, je u nich dvakrát pravdepodobnejšie ako u starších generácií, že budú využívať nové technológie vrátane samoobslužných riešení.

„Na základe rozhovorov s našimi obchodnými partnermi a našich vlastných zistení môžeme povedať, že mladí nakupujúci uprednostňujú pri nakupovaní pohodlie ale aj samostatnosť – ako pri výbere tovaru, tak aj pri jeho platení. Na rozdiel od generácie svojich rodičov nekladú dôraz na interakciu s predavačmi. Zavedenie nových technológií preto dáva predajcom zameraným na mladých ľudí určitú konkurenčnú výhodu,“ povedal Tomáš Nedvídek, obchodný riaditeľ SSI Group CZ.

Túto pomyselne hodenú rukavicu už skutočne zdvihlo viacero zahraničných spoločností. A keďže v USA sú už samoobslužné a autonómne predajne bežné, tamojší maloobchodníci idú ešte ďalej.

Ako povedal Nikolai Brix Lindholm, spoluzakladateľ jednej z omnichannel platforiem, Zliide, pre americký spravodajský portál Axios, „ak chcete ísť nakupovať s Airpodmi v ušiach, môžete zaplatiť a odísť bez jedinej ľudskej interakcie“. V obchodoch využívajúcich systém spoločnosti Zliide môžete totiž nakupovať pomocou zariadení v predajni alebo smartfónu. Pokyny na platbu vám prídu e-mailom a vy jednoducho zaplatíte.

Nový štýl nákupného procesu si môže vyžadovať zapojenie ďalších nových technológií. Ak zostaneme pri príklade spoločnosti Zliide, ide o digitálnu kľúčenku. Napríklad módny butik nimi vybaví oblečenie na stojane, vy si prostredníctvom aplikácie pozriete cenu alebo informácie o produkte, zaplatíte pomocou Apple Pay a dostanete digitálnu účtenku. Kľúčenka Zliide sa odomkne a vy ju vhodíte do blízkej schránky. Ak sa naopak rozhodnete, že si tovar nekúpite, ale neskôr si to rozmyslíte, systém vám pomôže kúpiť si ho online a nechať si ho doručiť. Európske obchody už začali používať Zliide. Nájdete ho napríklad v Dánsku v predajniach Weekday skupiny H&M.

Je to len jeden z mnohých príkladov nesporného trendu v maloobchode – zmenšovania úlohy predavačov v predajniach, ktorých môžu čoskoro do veľkej miery nahradiť inteligentné prívesky, digitálne kľúčenky alebo QR kódy.

„Stále však predpokladáme, že ľudia, ktorí budú chcieť byť obslúžení, budú môcť osloviť predavača. Zamestnancov bude menej, ale budú mať viac času venovať sa zákazníkom, pretože nebudú musieť obsluhovať pokladnice,“ vysvetľuje Tomáš Nedvídek zo spoločnosti SSI Group CZ, ktorá v susednej republike zabezpečuje diaľkové monitorovanie a podporu samoobslužných predajní, ako sú Super ZOO alebo COOP.

Veľkou témou, ktorá pravdepodobne ešte viac zmení nákupné správanie zákazníkov, je „sociálne obchodovanie“ („social commerce“). Ide o možnosť nakupovať oblečenie, nábytok a ďalšie produkty prostredníctvom Instagramu, Facebooku, TikToku alebo Pinterestu. Odhaduje sa, že celosvetový trh so „sociálnym obchodovaním“ do roku 2027 narastie na 604,5 miliardy USD.


Tiskové zprávy, sektorové analýzy, aktuality z naší firmy a další

Podobné články blogu